Relecturarea este ineficienta! 6 pasi pentru a studia mai inteligent.

(Articol tradus si adaptat – sursa: Re-reading is inefficient )

Modul in care majoritatea studentilor studiaza nu are niciun sens.

Aceasta este concluzia psihologilor Universitatii Washington din St. Louis, Henry Roediger si Mark McDaniel, care impreuna au cumulat 80 de ani studiind invatarea si memorarea, iar de curand si-au relevat concluziile scriitorului Peter Brown, concluzii aparute in cartea sa, Make It Stick: The Science of Successful Learning.

Majoritatea studentilor studiaza prin relecturarea notitelor si manualelor, dar cercetarea psihologilor, atat in experimente de laborator, cat si in experimente cu studentii la cursuri, arata ca acesta este un mod ineficient pentru a invata materia. Folosind strategii active de invatare – cum ar fi cartonase, diagrame si testare proprie – este mult mai eficient, la fel cum este si studiul pe timp indelungat si combinarea subiectelor de studiu.

  • Nu reciti notitele, lecturile si atat

„Din examinari aflam ca majoritatea studentilor, atunci cand studiaza, de obicei recitesc temele si notitele. Cei mai multi studenti spun ca asta este prima strategie pe care mizeaza. Stim, totusi, din multitudinea cercetarilor, ca acest tip de reciclare repetitiva a informatiilor nu este o metoda deosebit de buna de invatare sau de creare a mai multor amintiri permanente. Studiile noastre cu studentii Universitatii Washington, de pilda, arata ca atunci cand ei recitesc un capitol din manual, nu prezinta absolut nici o imbunatatire in procesul de invatare fata de cei care l-au citit doar o data.

La prima lectura a unui text, asimilezi mult. Dar cand recitesti textul, o faci cu sentimentul ca ‘stiu asta, stiu asta’. Practic, nu procesezi profund si nici nu extragi mai mult din el. Deseori, recitirea este facuta in graba – si este inselatoare, pentru ca iti da impresia ca stii materialul foarte bine, cand, de fapt, exista lacune.”

  • Pune-ti multe intrebari

„O tehnica buna de utilizat este mai degraba sa citesti o data, dupa care sa te testezi, folosind intrebarile de la sfarsitul unui capitol sau propriile intrebari. Preluarea acelei informatii este de fapt ceea ce produce invatare si memorare mai robusta. Si chiar si atunci cand nu poti prelua informatia – cand vei obtine intrebari gresite – iti va da un diagnostic corect a ceea ce nu stii si iti va indica la ce trebuie sa te intorci sa inveti. Asta te va ghida spre studiul cu mai multa eficienta.

Punand intrebari, de asemenea, te ajuta sa intelegi mult mai profund. Sa spunem ca inveti despre istoria universala si despre parteneriatul comercial al Romei si Greciei antice. Stai si intreaba-te de ce au devenit parteneri comerciali. De ce au devenit constructori de nave si au invatat sa navigheze pe mari? Nu trebuie sa fie mereu de ce – poti intreba cum sau pentru ce. Punand aceste intrebari, incerci sa explici si facand asta obtii o mai buna asimilare, ceea ce conduce la memorare si invatare mai buna. Asa ca in loc sa stai doar sa citesti si sa o faci si rapid, stai si intreaba-te diverse lucruri pentru a te determina sa intelegi materia.”

  • Conexeaza informatiile noi la ceva ce stii deja

„O alta strategie este, in timpul celei de-a doua lecturari, sa incerci sa legi principiile din text de ceva ce deja stii pe aceasi tema. Asociaza noile informatii la informatiile prealabile, pentru o mai buna invatare.

De exemplu, daca ai invata despre cum neuronul transmite energie electrica. Unul dintre lucrurile pe care le stim este ca daca ai un invelis gras ce inconjoara neuronul, numit teaca mielina, ajuta neuronul sa transmita energie electrica mult mai rapid. Asadar, poti asemana asta, sa zicem, cu apa care curge printr-un furtun. Apa curge rapid prin el, dar daca intepi furtunul, acesta va avea scurgeri si nu vei avea acelasi debit. Si asta este, in esenta, ceea ce se intampla cand inaintam in varsta – teaca mielina se rupe si transmisiile devin mai lente.”

  • Scoate informatia intr-o forma vizuala

„O strategie buna este crearea de diagrame, modele vizuale sau scheme logice. La un curs de introducere in psihologie poti crea o diagrama a fluxului de conditionare clasica. Bineinteles, poti citi despre conditionarea clasica, dar pentru a putea intelege cu adevarat si pentru a fi in masura sa scrii si sa descrii diferitele aspecte ale acesteia intr-un test ulterior – forma, stimuli si asa mai departe – o idee buna este sa vezi daca poti pune totul intr-o schema logica.

Orice lucru care creaza invatare activa – generand asimilare pe cont propriu – este foarte eficient in procesul de memorare. In esenta, asta inseamna ca studentul trebuie sa devina mai implicat si mai captivat, si mai putin pasiv.”

  • Utilizeaza cartonase

„Cartonasele sunt o alta metoda buna de-a studia. Si cheia pentru a le utiliza este de fapt retestarea proprie cu cele pe care le stii corect. Multi studenti vor raspunde la intrebarea de pe cartonas si o vor scoate din pachet daca vor raspunde corect. Dar se pare ca asta nu e o idee buna – repetarea actului de regasire in memorie este important. Studiile arata ca mentinerea elementului corect in pachet si confruntarea repetata este folositoare. S-ar putea sa vrei sa exersezi elementele incorecte un pic mai mult, dar si expunerea repetata la cele pe care le stii corect este importanta, de asemenea. Nu e ca si cum repetarea ca un intreg este rea. Rea este repetarea lipsita de ratiune.”

  • Nu te indopa – studiaza pe timp indelungat

„Multi studenti se indoapa – ei asteapta pana in ultmima clipa, apoi, intr-o seara repeta informatiile din nou si din nou. Dar cercetarile arata ca acest lucru nu este util pentru memorarea pe termen lung. Iti poate permite sa te descurci bine la testul de a doua zi, dar la final nu vei retine cat mai multe informatii si apoi, anul urmator, cand vei avea nevoie de informatii pentru urmatorul nivel al cursului, ele nu vor fi acolo. Acest lucru se intampla adesea, in statistici. Studentii revin pentru anul urmator si se pare ca au uitat totul, asta pentru ca s-au indopat pentru teste.

O idee mai buna este sa repeti pe timp indelungat. Exerseaza un pic o zi, apoi pune cartonasele deoparte, dupa care le reiei a doua zi si apoi doua zile mai tarziu. Studiu dupa studiu arata ca studiul pe timp indelungat este important.”

Succes in practica pasilor de studiu mai inteligent!